tisdag 8 juli 2008

Tisdagstema - före/efter

Som mitt projektarbete under det tredje året på gymnasiet (estet - bild och form) bestämde jag mig för att rusta upp farmors gamla hus. Hon själv hade bott på ett äldreboende i några år och därför har min far tagit över huset (enda barnet). Nackdelen är att han inte är speciellt ordningsam av sig och därför hade/har huset praktiskt taget vuxit över av bråte, både inom och utomhus. Nåja, min plan var att snygga upp bottenplanet eftersom min farmor rökt inomhus hela sin livstid (=gula tapeter och tak) och lite andra skador hade uppstått. Min klara favorit blev sovrummet, som jag tänker visa här.Bäddsoffa trängs med äggkoppar och fiskesaker (som min far "bidragit" med). Tapeterna tyckte jag om, men pga. rökningen inomhus så blev det ljusare märken där tavlor och sånt hade suttit. Inte snyggt.
Efter - röd, målad fondvägg med en vit sänghimmel. Täckena hittades i ett förråd på gården och kuddarna är min systers. Sängborden är ommålade och har fått en liten tapetbit som dekoration.
Jag hittade en överbliven tapetrulle som fick bli temat i rummet. På garderobsdörrarna blev några bitar fastklistrade och blev inramad av en rödmålad list. Draperiet är köpt på indah import i Umeå.
Tråkig vit byrå som fick ett lyft med tapetbitar och nya knoppar. Solfjädrarna på väggen är köpt second hand. Nästan allt jag använde i det här projektet är saker som redan fanns på gården, det mesta av pengarna gick till färg och tapetklister. Tapeterna fick jag gratis av en vänlig själ.

11 kommentarer:

Ninni sa...

Oj vilket ambitiöst projektarbete! Och vad roligt! Du har ju gjort det jättebra tycker jag. Dessutom passade det ju väldigt bra in i veckans Tisdagstema:-)

Anonym sa...

Sicken underbar skillnad det blev!
Jättefint!

Lotta 8`) sa...

Vilken härlig förändring! Verkligen passande för dagens tema 8`)

Anonym sa...

Verkligen skillnad på före och efter och bra jobbat för det blev jättesnyggt.

Anonym sa...

Oj...det kallar jag förvandling, vad fint det blev. =)

sandra sa...

Vilket roligt projektarbete! Vilken skillnad, jättesnyggt!!

Randi sa...

Vilken förvandling - superläckert!

Anonym sa...

Vilka förvandlingar!!!!!

Anonym sa...

Supersnyygt, ett bra arbete, kan tänka mig att "fröken" blev nöjd med din uppgift!!!

bara Lova sa...

Jättefint! Särskilt sängen gillade jag.

Anonym sa...

Usch ja den där röken sitter i och värre blir det om man inte slutar röka inomhus.. det där förstår jag inte nu att man gjorde. Finns ju andra lösningar:-)
Det där blev riktigt snyggt.